Червоненська селищна територіальна громада
Бердичівський район, Житомирська область
Логотип Diia
gov.ua місцеве самоврядування України
  Пошук

Організація роботи бібліотеки

2.3.2. Організація роботи шкільної бібліотеки як простору інформаційної взаємодії та соціально-культурної комунікації учасників освітнього процесу

Основні завдання і напрямки роботи бібліотеки

у 2022-2023 навчальному році

Невід’ємною складовою науково-освітянського та інформаційного простору є бібліотеки, які накопичують, зберігають і поширюють знання, що зафіксовані у друкованих та інших носіях інформації. Саме бібліотека є найважливішою творчою лабораторією, саме від її ресурсів і послуг залежить якість та зміст навчально-виховної роботи. Книга – це скарб, мудрість і досвід, ретельна праця, творча думка і презентація ідей.

Сьогодні основними завданнями бібліотеки гімназії є:

  • піднесення бібліотечної справи на якісно новий рівень, інформатизація бібліотечних процесів, впровадження в роботу бібліотеки нових інформаційно-комунікаційних технологій, навчання користувачів технологіям інформаційного самообслуговування, створення нових та поповнення існуючих баз даних матеріалів, необхідних для забезпечення навчально-виховного процесу;
  • сприяння реалізації державної політики в галузі освіти, розвитку навчально-виховного процесу; виховання загальної культури, національної свідомості, шанобливого ставлення до книги;
  • підвищення інформаційної, освітньої, культурологічної, виховної, пізнавальної, інтелектуальної функцій, які вміщують найповніше інформаційне забезпечення навчально-виховного процесу, надання інформаційно-методичної допомоги учням, педагогам в оволодінні основами наук і організації навчально-виховного процесу;
  • координація роботи шкільної бібліотеки зі школярами, педагогами, батьками в популяризації книги, в задоволенні інформаційних потреб книгокористувачів, формуванні в них навички читання літератури;
  • виховання у школярів інформаційної культури, культури читання; формування вмінь користуватись бібліотекою, її послугами, книгою, довідковим апаратом, базами даних, розвиток творчої думки, пізнавальних здібностей та інтересів школярів. Забезпечення росту професійної компетентності педагогічних кадрів;
  • систематична робота шкільного бібліотекаря зі збереження, зміцнення та розширення книжкового фонду, формування ядра книжкового  фонду, основу  якого складала б українська книга; поповнення шкільного фонду краєзнавчими й бібліотекознавчими матеріалами, літературними доробками місцевих авторів; розширення книжкового фонду  засобами проведення доброчинних акцій «Подаруй бібліотеці книгу»;
  • якнайповніше забезпечення реалізації таких принципів функціонування шкільної бібліотеки, як пріоритет читацьких інтересів, глибоке і копітке їх вивчення та задоволення відповідно до можливостей бібліотеки: формування в дітей стійкої потреби в книзі;
  • підвищення авторитету шкільного бібліотекаря, збільшення ролі його праці в навчально-виховному процесі ліцею, сприяння зростанню соціальної активності шкільного бібліотекаря, його готовності до сприйняття нових ідей, маркетингової діяльності як засобу та інструменту оптимізації процесу обслуговування і розширення сфери впливу шкільної бібліотеки.

 

 

І. Організація роботи шкільної бібліотеки як простору інформаційної взаємодії та соціально-культурної комунікації учасників освітнього процесу

 

№ з/п

Назва заходів та технологій

Термін

виконання

Відповідальний

Відмітка про виконання

  1.  

Обслуговування учнів, вчителів, батьків.

 

Протягом року

Гурська Н.В.

 

  1.  

Виховання бібліотечно-бібліографічної грамотності учнів. Надання читачам кваліфікованої допомоги в доборі літератури про історію України, історію рідного краю.

Протягом року

Гурська Н.В.

 

  1.  

Перереєстрація та запис нових читачів.

Під час перереєстрації читачів виявити їхні інтереси до певних тем, інформаційні потреби, провести бесіду про правила користування бібліотекою.

Вересень

Гурська Н.В.

 

  1.  

Екскурсії до шкільної бібліотеки учнів 1-х та 5х класів, знайомство з фондом.

Вересень-жовтень

Гурська Н.В.

 

  1.  

Проведення  інтерактивів  про правила користування бібліотечним фондом з учнями школи. Гігієна читання.

Протягом року

Гурська Н.В.

 

  1.  

Проведення  заходів з ліквідації заборгованості читачів.

Протягом року

Гурська Н.В.

 

  1.  

Робота з формулярами читачів. Звірити читацькі формуляри зі списками учнів по класах та списком працюючих педагогів.

Протягом року

Гурська Н.В.

 

  1.  

Аналіз  попиту на літературу програмних творів.

Протягом року

Гурська Н.В.

 

  1.  

Виділити окрему групу учнів зі слабкою технікою читання (1-4 класи).

Вересень-жовтень

Гурська Н.В., класні кер. 1-4 класів

 

  1.  

Година спілкування про прочитану книгу.

 

Протягом року

ГурськаН.В.

 

  1.  

Ознайомлення учнів з поняттям «медіатека».

Протягом року

Гурська Н.В.

 

  1.  

Консультації з вибору літератури біля книжкових полиць.

Протягом року

Гурська Н.В.

 

  1.  

Організація масових заходів, книжкових виставок, оглядів літератури, що сприяють удосконаленню навчально-виховного процесу та популяризації книги та читання.

Протягом року

Гурська Н.В.

 

  1.  

Відзначення  кращих читачів на святі: «Країна казкова – країна книжкова» (до Всеукраїнського тиждень дитячої та юнацької книги).

Березень- квітень

Гурська Н.В.

 

  1.  

Інформаційне забезпечення  вчителів новинками літератури, що надійшли до бібліотеки:

  • випуск інформаційних списків;
  • інформація про надходження нових підручників, програмної літератури, літератури з позакласного читання, методичної літератури.

Протягом року

Гурська Н.В.

 

  1.  

Спільна робота шкільної бібліотеки та педагогічного колективу щодо збереження фонду підручників:

  • перспективне замовлення підручників з вчителями-предметниками;
  • організація видачі та прийому підручників;
  • робота з ліквідації заборгованості підручників;
  • проведення бесід з учнями, батьками щодо збереження підручників.

Протягом року

Гурська Н.В.

Класні керівники

 

 

17.

Спільна робота шкільної бібліотеки та педагогічного колективу щодо популяризації бібліотечно-бібліографічних знань (окремий план).

Протягом року

Гурська Н.В., класні керівники

 

 

18.

Інвентаризація фонду підручників на 10.06.2023.

Червень

Гурська Н.В.

 

 

 

 

 

 

 

ІІ. Індивідуальна робота з читачами

 

з/п

Назва заходів та технологій

Термін

виконання

Відповідальний

Відмітка про виконання

1.

Проводити індивідуальне консультування читачів при виборі книги:

  • рекомендаційні бесіди;
  • бесіди про прочитане;
  • реклама книги;
  • консультації біля книжкових виставок.

Протягом року

Гурська Н.В.

 

2.

Виділити групи читачів за інтересами.

Жовтень

 

Гурська Н.В.

 

3.

Аналіз читацьких формулярів: «Що читаємо? Як читаємо?»

Лютий

 

Гурська Н.В.

 

4.

Проводити бібліографічні  індивідуальні консультації:

  • рекомендаційні списки літератури;
  • бібліографічні огляди літератури;
  • тематичні бесіди з визначеної теми.

Протягом року

Гурська Н.В.

 

 

ІІІ. Обслуговування читачів

 

Назва заходів та технологій

Термін виконання

Відповідальний

Відмітка про виконання

1.

Організація інформаційної діяльності по спрямуванню національного самоусвідомлення і духовного становлення учнів – користувачів бібліотеки.

Протягом року

Гурська Н.В.

 

2.

 Залучення нових читачів:

  • екскурсії до бібліотеки;
  • пояснення учням правил користування бібліотекою;
  • ознайомлення з книжковими виставками, які розкривають фонд бібліотеки.

Протягом року

Гурська Н.В.

 

3.

Обслуговування читачів протягом року.

Систематично

Гурська Н.В.

 

4.

Налагодити індивідуальну роботу з читачами:

  • тематичні папки за інтересами (для вчителів та батьків);
  • списки рекомендованої літератури;
  • рекомендаційні бесіди, бесіди   про прочитане;
  • рекламування літератури;
  • виставка однієї книги;
  • виставка книг-ювілярів;
  • робота з формулярами читачів;
  • виховання бібліотечно-бібліографічної грамотності учнів.

 

 

 

Протягом року

 

 

 

Згідно плану роботи на рік

 

Гурська Н.В.

 

 

 

 

5.

Продовження роботи літературно-інформаційного центру:

  • «Виставка однієї книги»;
  • «Букслем» (реклама) «Я прочитав – і ти прочитай»;
  • Інтернет марафон: «Літературний вернісаж»;
  • Бібліошопінг: «Даремно часу Ви не гайте! Ось цю книгу прочитайте».
  •  «Знайомтесь: нові книжки»;
  • «Виставка книг-ювілярів 2022-2023 років».

Протягом року

 

Гурська Н.В.

 

6.

Оформлення інформаційних і книжкових виставок і викладок.

Систематично

Гурська Н.В.

 

7.

Участь у всеукраїнських конкурсах, акціях, інтернет:

  • «Найкращий відгук на прочитану книжку сучасних авторів (4-5 кл.)»;
  • Всеукраїнський місячник «Шкільна бібліотека – центр творчого розвитку дитини»;
  •  «Зорепад книжкових ідей»;
  • «Книги-ювіляри 2022-2023 років»;
  • «Живи, книго!»

Протягом року

 

Гурська Н.В.

Класні керівники

 

 

 

 

 

 

 

ІV. Організація книжкових фондів і каталогів

 

П/П

Назва заходів та технологій

Термін

виконання

Відповідальний

Відмітка про виконання

  1.  

Обробка, облік, розміщення нових надходжень.

 

Жовтень – листопад

 

Гурська Н.В.

 

  1.  

Ведення індивідуального, сумарного обліку бібліотечного фонду.

Протягом року

Гурська Н.В.

 

  1.  

Оформлення  документації  на нові надходження  та систематична  звірка її з бухгалтерією.

1 раз у квартал

Гурська Н.В.

 

  1.  

Ведення чіткого  обліку виданих підручників по класах.

Протягом року

Гурська Н.В.

 

  1.  

Робота з фондом:

  • розміщення книг по стелажах;
  • оформлення книжок, подарованих у ході акції «Подаруй книгу бібліотеці!».

Протягом року

Гурська Н.В.

Класні керівники

 

  1.  

Вилучення з фондів:

  • застарілих видань;
  • загублених читачами книг;
  • з інших причин (складання актів, вивіз макулатури, здача актів до бухгалтерії; робота із сумарними та інвентарними книгами).

За потреби

 

 

 

Гурська Н.В.

 

  1.  

Комплектування книжкового фонду.

Протягом року

Гурська Н.В.

 

  1.  

Робота з фондом підручників:

  • організація видачі підручників;
  • організація здачі підручників;
  • оформлення нових надходжень;
  • інформування вчителів про надходження нових підручників на стенді «Шкільна бібліотека інформує».

 

Вересень

Травень

 

Протягом року

Гурська Н.В.

 

  1.  

Створення у кожному класі постів бережливих по збереженню книги (регулярне висвітлювання  роботи постів бережливих на засіданнях Активу бібліотеки школи).

Вересень

Протягом року

Гурська Н.В.

Класні

керівники

 

  1.  

Заходи по збереженню фонду:

  • рейди перевірки стану підручників;
  • робота Книжкової лікарні «Вчись і ти, як книгу берегти» (на уроках трудового виховання у 2-4 класах);
  • індивідуальні бесіди з читачами.

 

За потреби

Протягом року

Гурська Н.В.,

класні керівники

 

  1.  

Ведення всіх операцій з обліку бібліотечного фонду підручників.

Протягом року

Гурська Н.В.

 

  1.  

Підготовка актів на списання загубленої літератури, застарілої.

Протягом року

 

Гурська Н.В.

 

  1.  

Замовлення необхідних підручників на наступний навчальний рік на сайті Інституту модернізації змісту освіти.

 

Згідно наказу Міністерства освіти України

Гурська Н.В.

Рисіч Є Е.

 

  1.  

Провести інвентарізацію фондів художньої літератури та підручників.

 

До 10.06.2023

Гурська Н.В.

 

  1.  

Популяризація та вивчення бібліотечного фонду.

 

Протягом року

Кл. керівник,Гурська Н.В.

 

 

V. Робота з підручниками

 

 

 

Назва заходів та технологій

Термін

виконання

Відповіда

льний

Відмітка про виконання

  1.  

Своєчасно (до 10.09.) забезпечити учнів підручниками, які є у наявності.

 

Серпень –Вересень

 

 

  1.  

Вивчати стан забезпеченості учнів підручниками з урахуванням особистих підручників.

 

Вересень

Жовтень

 

 

  1.  

Продовжувати комплектувати фонд шкільних підручників. Систематично вести картотеки.

 

Протягом року

 

 

  1.  

Замовляти необхідні підручники на наступний навчальний рік на сайті Інституту модернізації змісту освіти.

 

Згідно наказу Міністерства освіти України

Гурська Н.В.,

Рисіч Є.Е.

 

  1.  

Проводити  списання підручників загублених читачами та застарілих.

 

за потребою

 

 

 

  1.  

Огляд читацьких формулярів з метою виявлення боржників (результати повідомляти класним керівникам).

за потребою

 

класні керівники

 

  1.  

Підбиття підсумків руху фонду. Діагностика забезпеченості учнів школи підручниками.

вересень , червень

 

 

  1.  

Створення і підтримка комфортних умов для роботи читачів.

 

Протягом року

 

 

 

VI. Масові заходи з популяризації літератури

Інформаційно-бібліографічна робота

 

 

Назва заходів та технологій

Термін

виконання

Відповідальний

Відмітка про виконання

  1.  

Перше відвідування бібліотеки. Подорож бібліотекою. Знайомство з «книжковим домом». Поняття «читач», «бібліотека», «бібліотекар».

Вересень

 

 

Гурська Н.В.

 

  1.  

Основні правила користування бібліотекою. Як самому записатися до бібліотеки. Як самому вибрати книгу.

Вересень

 

 

Гурська Н.В.

 

  1.  

Основні правила і вміння  поводження з книгою. Формування у дітей дбайливого ставлення до книги. Ознайомлення з правилами спілкування й поводження з книгою.

Жовтень

Гурська Н.В.

 

  1.  

Знайомство з бібліотекою. Роль і значення бібліотеки. Поняття «абонемент», «читальний зал». Розміщення книг на полицях, самостійний вибір книг.

Жовтень

Гурська Н.В.

 

  1.  

Структура книги. Хто і як створює книги. З чого складається книга. Обкладинка. Палітурка  і таке інше. Оздоблення книги.

Листопад

 

Гурська Н.В.

 

  1.  

Газети та журнали. Поняття про газету і журнал. Стаття, замітка, журналіст, кореспондент, редактор.

Грудень

Гурська Н.В.

 

  1.  

Структура книги. Поглиблення знань про структуру книги (титульна сторінка, зміст, передмова, післямова).

  • Мета: формування навичок самостійної роботи з книгою, підготовка учнів до свідомого вибору книг.

Січень

 

Гурська Н.В.

 

  1.  

Вибір книг у бібліотеці. Перше знайомство з каталогом. Що таке каталог і навіщо він потрібний у бібліотеці. Коли потрібно до нього звертатись. Титульна сторінка і каталожна картка, їхній взаємозв’язок. Шифр книги.

Лютий

Гурська Н.В.

 

  1.  

Твої перші енциклопедії, словники, довідники. Уявлення про словник, довідник, енциклопедію. Структура довідникової літератури: алфавітне розташування матеріалу, алфавітні покажчики, предметні покажчики.

Березень

Гурська Н.В.

 

  1.  

Похвала книзі. Залучити дітей до читання, розповісти про роль книги в житті суспільства і формуванні визначних людей, дбайливому ставленні до книги.

Квітень

Гурська Н.В.

 

  1.  

Як побудована книга. Анотація, передмова, післямова, зміст, словник. Використання знань про структуру книги підчас вибору книги, роботи з нею.

Травень

Гурська Н.В.

 

  1.  

Оновити наочність із культури читання, правил користування книгою, каталогами, картотеками:

«Радимо читати», «Вам, юні читачі», «Готуємось до ЗНО».

Вивішувати інформаційні вісники – «Нові підручники», «Новини літератури».

Протягом року

 

 

 

 

Гурська Н.В.

 

  1.  

Оновити тематичні полиці:

  • «Закон України- громадянину України»;
  • «Ні» насильству над дітьми»;
  • «Здоров’я – головна цінність у житті»;
  • «На допомогу вчителю».
  • « Вогонь – друг, вогонь - ворог»
  • « Твій друг – дорожній рух»…

Протягом року

 

Гурська Н.В.

 

 

VII. Краєзнавча робота

 

 

Назва заходів та технологій

Термін

виконання

Відповідальний

Відмітка про виконання

  1.  

Продовжувати вести краєзнавчу картотеку.

Протягом року

Гурська Н.В.

 

 

  1.  

Поповнити папки новою інформацією про рідний край.

Протягом року

Гурська Н.В.

 

  1.  

Виставка «Шануй і оберігай свій край»

14 жовтня

Гурська Н.В.

 

 

 

VIII. Пропаганда літератури шляхом проведення масових заходів спільно з педагогічним колективом

 

 

Назва заходів та технологій

Термін

виконання

Відповідальний

Відмітка про виконання

  1.  

До річниці від дня проголошення Незалежності України книжкова виставка «Моє ім`я -Україна».

Серпень

 

Гурська Н.В.

 

  1.  

День Державного прапора.

Серпень

Гурська Н.В.

 

  1.  

Міжнародний день читання електронних книжок у вільному доступі.

Вересень

Гурська Н.В.

 

 

  1.  

День народження Оксани Стефанівни Забужко (1960), української поетеси, письменниці.

19.09.

 

Гурська Н.В.

 

  1.  

Міжнародний день писемності.

08.09.

Гурська

Н.В., вчителі укр. мови та літератури

 

  1.  

День народження Василя Олександровича Сухомлинського (1918–1970), видатного українського педагога-гуманіста, письменника, директора Павлиської середньої школи.

28.09.

Гурська Н.В.

 

  1.  

Всеукраїнський день бібліотек.

Екскурсії, бесіди в бібліотеці про користь читання, про історію створення бібліотек.

Вересень

Гурська Н.В., класні керівники

 

  1.  

Міжнародний місяць шкільних бібліотек

(дивись розділ 6 «Інформаційно-бібліографічна робота»).

Жовтень

Гурська Н.В.

 

  1.  

86 років від дня народження Івана Драча (1936-2018), українського поета, перекладача.

17.10.

 

Гурська Н.В.

 

  1.  

Допомога в підготовці заходів до святкування Дня вчителя.

Жовтень

Гурська Н.В.

 

  1.  

116 років від дня народження Івана Багряного (1906-1963) поета, прозаїка.

19.10.

 

Гурська Н.В.

 

  1.  

День української писемності та мови. Бесіди та інші заходи згідно з планом роботи ліцею.

Листопад

Вчителі укрмови та літератури. Гурська Н.В.,

 

  1.  

Всесвітній день інформації.

27.11.

ГурськаН.В.

 

  1.  

Допомога класним керівникам у проведенні бесід з питань техніки безпеки, охорони здоров’я і життя дітей.

Листопад

Гурська Н.В.

 

  1.  

Тематичний тиждень «Бережи книгу». Виставки нових дитячих книжок та підручників, конкурси, бесіди. Підбиття підсумків збереження підручників за І семестр навчального року.

Листопад

Гурська Н.В.

 

  1.  

День пам’яті жертв голодомору.

 Фото-виставка.

28.11.

Гурська Н.В.

 

  1.  

«Наші захисники» виставка до Дня української армії.

06.12.

Гурська Н.В.

 

  1.  

«Ой, хто-хто Миколая любить?»

19.12.

 

Класні керівники, Гурська Н.В.

 

  1.  

Міжнародний день прав людини. Вечір запитань і відповідей (запрошення юриста).

Грудень

Гурська Н.В.

 

  1.  

День Соборності України

22.01.

Гурська Н.В., класні керівники

 

  1.  

Міжнародний день пам’яті Голокосту.

Бесіди, виставка матеріалів про Голокост.

27.01.

Гурська Н.В., класні керівники

 

  1.  

День пам’яті героїв Крут. Бесіди.

29.01.

Гурська Н.В., класні керівники

 

  1.  

«Герої не вмирають» - День пам’яті Героїв Небесної Сотні.

20.02.

Гурська Н.В., класні керівники

 

  1.  

Тиждень, присвячений Т.Г.Шевченку, згідно з річним планом ліцею. 

березень

Вчителі укрмови та літератури,

Гурська Н.В.

 

  1.  

Всеукраїнський тиждень дитячого читання.

Бесіди, огляди книг, гучні читки.

березень

Гурська Н.В., класні керівники

 

  1.  

Всесвітній день здоров’я. Виставка.

07.04.

Гурська Н.В.

 

  1.  

Всесвітній день книги і авторського права. Бесіди.

23.04.

Гурська Н.В.

 

  1.  

День Чорнобильської трагедії.

Заходи згідно з річним планом ліцею.

26.04.

Гурська Н.В., класні керівники

 

  1.  

День пам’яті та примирення. День Перемоги.

Заходи згідно з річним планом роботи ліцею. 

08-09.05.

Класні керівники, Гурська Н.В.

 

  1.  

День сім’ї.

15.05.

Гурська Н.В., класні керівники

 

  1.  

Надання допомоги  вчителям-предметникам у роботі з обдарованими дітьми (добір літератури, підручників, довідкового матеріалу).

Протягом року

Гурська Н.В.

 

 

                                                  IX. Актив бібліотеки, а також

робота спрямована на допомогу громадським

та творчим об’єднанням школярів

 

 

Назва заходів та технологій

Термін

виконання

Відповідальний

Відмітка про виконання

  1.  

Вибрати актив бібліотеки. Скласти план роботи активу бібліотеки.

Вересень-жовтень

Гурська Н.В.

 

 

  1.  

Проводити в бібліотеці засідання активу з питання роботи з книгою.

Щоквартально

Гурська Н.В.

 

  1.  

Залучити актив до роботи:

  • з ремонту  книг;
  • щодо роботи з боржниками;
  • щодо збереження навчальної літератури у класах;
  • з обробки літератури, яка надійшла до бібліотеки;
  • щодо залучення учнів до читання.

 

 

Протягом року

Гурська Н.В.

 

  1.  

Практичне заняття «Робота на абонементі».

 

Лютий

Гурська Н.В.

 

  1.  

Практичне заняття «Обробка партії книг у бібліотеці»:

  • написання каталожних карток;
  • поповнення каталогів;
  • рознесення книг по стелажах, правильне їх розміщення.

 

 

Зимові

канікули

Гурська Н.В.

 

  1.  

Заходи по збереженню фонду підручників:

  • рейди перевірки стану підручників;
  •  оформлення результатів перевірки збереження підручників школярами на стенді «Шкільна бібліотека інформує».

1 раз на

семестр

Гурська Н.В.

 

  1.  

Участь у заходах:

  • Всеукраїнського місячника «Шкільна бібліотека – центр творчого розвитку дитини»;
  • Тижня дитячої та юнацької книги;
  • Посвята першокласників у читачі.

 

За планом

Гурська Н.В.

Класні керівники

 

 

X. Робота ДБА

     Для забезпечення якісного інформаційно-бібліографічного обслуговування педколективу, учнів та батьків бібліотека і надалі приділятиме першочергову увагу довідково-бібліографічному апарату:

 

Назва заходів та технологій

Термін виконання

Відповідальний

Відмітка про виконання

  1.  

Поповнення і впорядкування каталогу і картотек:

  • «Картотека передового педагогічного досвіду»;
  • «Картотека з національно-патріотичного виховання»;
  • Картотека журнально-газетних статей «Початкова школа»;
  • «Репертуарна картотека»;
  • «Мій рідний край»;
  • «Картотека підручників»;
  • «Картотека нових надходжень».

 

Протягом року

 

Гурська Н.В.

 

  1.  

Консультативні години «Робота з картотеками».

За необхідністю

Гурська Н.В.

 

  1.  

Пояснення учням правил користування ДБА.

За необхідністю

Гурська Н.В.

 

  1.  

Проводити бібліографічні огляди літератури, перегляди літератури до знаменних дат, до дат народження письменників, свят.

Протягом року

Гурська Н.В.

 

  1.  

Створення рекомендаційних списків художніх творів, що вивчаються за новою шкільною програмою (у  1-х класах) у НУШ.

Протягом року

Гурська Н.В.

 

  1.  

Створення на блозі бібліотеки веб-міксу картотеки художніх творів, що вивчаються за новою шкільною програмою (у  1-х класах).

Протягом року

Гурська Н.В.

 

 

XІ. Робота з педагогічним колективом  гімназії

 

 

Назва заходів та технологій

Термін виконання

Відповідальний

Відмітка про виконання

  1.  

Інформаційне забезпечення вчителів новинками літератури (з використанням картотек, каталогів, стенду «Шкільна бібліотека інформує»).

Протягом року

Гурська Н.В.

 

  1.  

Оформлення книжкових виставок до педагогічних рад та методичних засідань вчителів-предметників.

За потребою

Гурська Н.В.

 

  1.  

Провести огляд нових надходжень до бібліотеки.

За потребою

Гурська Н.В.

 

  1.  

Брати участь у педрадах, семінарах, нарадах.

Протягом року

Гурська Н.В.

 

  1.  

Спільно з класними керівниками провести бесіди на батьківських зборах про відповідальність за збереження книг, підручників.

Протягом року

Гурська Н.В.

 

  1.  

Провести огляд літератури для класних керівників (теми для класних годин).

Протягом року

Гурська Н.В.

 

  1.  

Поповнювати матеріалами раніш оформлені картотеки.

Протягом року

 

Гурська Н.В.

 

  1.  

Брати участь у підготовці та проведенні предметних тижнів.

Протягом року

Гурська Н.В.

 

  1.  

Інформувати  про результати огляд-конкурсу «Живи, книго!» (стан збереження підручників класами).

Протягом року

Гурська Н.В.

 

  1.  

Протягом року допомагати у виборі літератури педколективу гімназії при проведенні масових заходів.

Протягом року

Гурська Н.В.

 

  1.  

Допомога класним керівникам початкових класів книжковими добірками щодо організації уроків позакласного читання.

Протягом року

Гурська Н.В.

 

 

 

XІІ. Робота з батьками

Шкільна бібліотека допомагає батькам у вихованні в учнів любові до книги та культури читання. А батьки в свою чергу, надають допомогу у збереженні шкільних підручників.

 

Назва заходів та технологій

Термін

виконання

Відповіда

льний

Відмітка про виконання

  1.  

Проводити консультації з батьками по ремонту книг та збереженню навчальної літератури.

Протягом року

Гурська Н.В.

 

  1.  

Вести пропаганду літератури для батьків з виховання дітей.

Протягом року

Гурська Н.В.

 

  1.  

Оформити книжкову викладку нових книг для вчителів, батьків та учнів (до дня бібліотек).

30 вересня

Гурська Н.В.

 

  1.  

Інформувати батьків про читання книг учнями, розповідати про вимоги до користування підручниками, про культуру читання. У міру надходження інформувати про нові надходження підручників.

Протягом року

Гурська Н.В.

 

 

XIII. Менеджмент і маркетинг бібліотеки

 

 

Назва заходів та технологій

Термін виконання

Відповідальний

Відмітка про виконання

  1.  

Управління бібліотекою (облік роботи, підготовка планово-звітної документації).

Протягом року

Гурська Н.В.

 

  1.  

Звіт про роботу бібліотеки (текстовий, цифровий) за 2022-2023 н.р.

Червень 2023

Гурська Н.В.

 

  1.  

Перспективний план роботи на 2022-2023 н.р.

Серпень 2022

Гурська Н.В.

 

  1.  

Інвентаризація бібліотечного фонду підручників.

За

потребою

Гурська Н.В.

 

  1.  

Звіт про одержану навчальну літературу у 2022-2023 році.

Протягом року

Гурська Н.В.

 

  1.  

Адміністративно-господарська діяльність (доставка підручників, отримання періодичних видань, придбання бібліотечної техніки, канцтоварів).

Протягом року

Гурська Н.В.

 

  1.  

Систематичне пiдвищення своєї професійної квалiфiкацiї: в методичному об'єднаннi,  на семiнарах, шляхом самоосвiтньої роботи, а також вивчення досвiду iнших бiблiотек мiста, областi, країни.  

Протягом року

Гурська Н.В.

 

  1.  

Впровадження прогресивних методів i форм  роботи, використовуючи досвіт роботи бібліотекарів інших  навчальних закладів.                                              

Протягом року

Гурська Н.В.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

до плану роботи бібліотеки  гімназії

 

План заходів бібліотеки Крилівської гімназії

щодо посилення національно-патріотичного виховання

дітей та учнівської молоді

Формування патріотизму в українському суспільстві залишається першочерговим як для держави, так і для системи освіти в цілому. У зв’язку з цим, національно-патріотичне виховання є важливим сектором навчально-виховного процесу.

Саме національно-патріотичне виховання закладає підвалини для формування свідомості нинішніх і прийдешніх поколінь, які розглядатимуть державу як запоруку власного особистісного розвитку на засадах гуманізму, соціального добробуту, демократії, свободи, толерантності, виваженості, відповідальності, здорового способу життя, готовності до змін.

        Основні завдання виховної діяльності сучасних закладів освіти визначені Законами України «Про правовий статус та вшанування пам’яті борців за незалежність України у XX столітті», «Про увічнення перемоги над нацизмом у Другій світовій війні 1939-1945 років»; указами Президента України від 12.01.2015 № 5/2015 «Про Стратегію сталого розвитку «Україна-2020», від 24.03.2015 № 169/2015 «Про заходи з відзначення у 2015 році 70-ї річниці Перемоги над нацизмом у Європі та 70-ї річниці завершення Другої світової війни», від 12.06.2015 № 334/2015 «Про заходи щодо поліпшення національно-патріотичного виховання дітей та молоді», від 12.08.2015 № 471/2015 «Про заходи у зв’язку з 75-ми роковинами трагедії Бабиного Яру», від 13.10.2015 № 580/2015 «Про Стратегію національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016-2020 роки», від 09.11.2015 № 633/2015 «Про відзначення у 2015 році Дня Гідності та Свободи», від 03.12.2015 № 675/2015 «Про відзначення 25-ї річниці незалежності України», від 30.12.2015 № 731/2015 «Про відзначення у 2016 році Дня Соборності України», від 22.01.2016 № 17/2016 «Про заходи з відзначення 100-річчя подій Української революції 1917-1921 років», від 15.03.2016 № 94/2016 «Про відзначення 20-ї річниці Конституції України», від 08.04.2016 № 130/2016 «Про відзначення у 2016 році Дня пам’яті та примирення і 71-ї річниці перемоги над нацизмом у Другій світовій війні»; постановами Верховної Ради України від 12.05.2015 № 373-VIII «Про вшанування героїв АТО та вдосконалення національно-патріотичного виховання дітей та молоді», від 22.07.2015 № 524 «Про утворення Міжвідомчої комісії з питань національно-патріотичного виховання»; розпорядженнями Кабінету Міністрів України від 23.09.2015 № 998-р «Про заходи з увічнення пам’яті захисників України на період до 2020 року», від 25.12.2015 № 1400-р «Про затвердження плану заходів щодо національно-патріотичного виховання молоді на 2016 рік», від 13.01.2016 № 3-р «Про затвердження плану заходів із відзначення у 2016 році Дня Соборності України», від 05.05.2016 № 348-р «Про затвердження плану заходів щодо вшанування Дня пам’яті жертв геноциду кримськотатарського народу», від 11.05.2016 № 372-р «Про затвердження плану заходів з підготовки та відзначення 20-ї річниці Конституції України», від 27.05.2016 № 418-р «Про затвердження плану пріоритетних дій Уряду на 2016 рік», наказах Міністерства освіти і науки України від 28.05.2015 № 582 «Про схвалення Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді», від 16.06.2015 № 641 «Про затвердження Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді, Заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді та методичних рекомендацій щодо національно-патріотичного виховання y загальноосвітніх навчальних закладах», від 16.07.2015 № 768 «Про національно-патріотичне виховання в системі освіти».

Завдання сучасної системи виховання, які випливають із суспільних потреб сьогодення, полягають у реальному переході до педагогічної творчості та індивідуального впливу, у переорієнтації учнівських і педагогічних колективів на гуманізацію виховання, створення умов для цілеспрямованого систематичного розвитку людини як суб'єкта діяльності, особистості, індивідуальності.

Завдання навчальних закладів так побудувати виховну діяльність, щоб сама її організація, приклади авторитетних наставників-учителів, шкільне середовище виховували дітей у дусі патріотизму, глибокого розуміння історії свого народу, національної ідентичності, самобутності. При цьому патріотизм є чужим націоналізму, шовінізму, сепаратизму і космополітизму.

Завдання шкільної бібліотеки полягає у тому, щоб слова «Україна», «патріотизм» набували для дитини особливого смислу, тобто сприймалися не лише розумом, а й «серцем». Для цього слід чітко усвідомлювати завдання національно-патріотичного виховання:

  • утвердження в свідомості й почуттях особистості патріотичних цінностей, переконань і поваги до культурного та історичного минулого України;
  • виховання поваги до Конституції України, Законів України, державної символіки;
  • утвердження гуманістичної моральності як базової основи громадянського суспільства;
  •  культивування кращих рис української ментальності – працелюбності, свободи, справедливості, доброти, чесності, бережливого ставлення до природи;
  •  формування толерантного ставлення до інших народів, культур і традицій;
  • усвідомлення взаємозв’язку між індивідуальною свободою, правами людини та її патріотичною відповідальністю;
  • підвищення престижу військової служби, а звідси - культивування ставлення до солдата як до захисника Вітчизни, героя тощо.

Метою заходів у сфері національно-патріотичного виховання дітей та молоді в навчальних закладах є сприяння набуттю дітьми та молоддю досвіду патріотичних дій, виховання їх у дусі патріотичного обов'язку.

 

 

Назва заходів та технологій

Термін

виконання

Відповідальний

Відмітка про виконання

  1.  

Оформлення книжкової виставки до першого уроку «Україна – це ми!».

Серпень

Гурська Н.В.

 

  1.  

Оформлення книжкової виставки до Дня народження першого президента України, визначного державного і громадського діяча Михайла Грушевського.

Вересень

Гурська Н.В.

 

  1.  

Оформлення тематичної полички «Знай, люби, бережи історію свого народу» (до дня українського козацтва).

До 14.10

Гурська Н.В.

 

  1.  

Оформлення книжкової виставки «Житомирщина  в легендах і піснях!»

До 14.10

Гурська Н.В.

 

  1.  

Оформлення  тематичної полички «Видатні особи мого рідного краю».

Жовтень

Гурська Н.В.

 

  1.  

Висвітлення участі ліцеїстів у заходах по вихованню громадянина – патріота України (на сайті ліцею).

Протягом року

Гурська Н.В.

Кл. керівники

 

  1.  

Добірка літератури з теми  «Свіча пам’яті» (до Дня пам’яті жертв Голодомору та політичних репресій).

Листопад

 

Гурська Н.В.

 

  1.  

Проект - Презентація дослідницьких робіт «Вулиці мого міста».

Жовтень Березень

Гурська Н.В.

Вчителі історії, кл. керівники

 

  1.  

Оформлення  тематичної полички «Традиції українського народу»

Березень

Гурська Н.В.

 

  1.  

Розміщення матеріалів патріотичного змісту на сайті закладу, групі у Facebook  (бібліотечні уроки, усні журнали, проекти тощо)

Протягом року

Гурська Н.В., класні керівники

 

  1.  

Оформлення тематичної полички до дня  Соборності України «В єднанні сила й міць держави»

Січень

Гурська Н.В.

 

  1.  

Оформлення тематичної полички «День пам’яті героїв Крут».

Січень

 

Гурська Н.В.

 

  1.  

Оформлення тематичної полички, добірка матеріалів до проведення заходів в гімназії, приурочених Революції гідності та подіям на Сході України у 2014р.

Лютий

 

Гурська Н.В.

 

  1.  

Оформлення книжкової виставки «Учітесь, читайте, чужого навчайтесь, свого не цурайтесь», присвяченої пам'яті Т.Г. Шевченка.

Березень

Гурська Н.В.

 

  1.  

Оформлення полички до Міжнародного дня визволення в’язнів фашистських концтаборів.

Квітень

 

Гурська Н.В.

 

  1.  

 Оформлення книжкової виставки «Пам’ятаємо і не забудемо ніколи».

Травень

 

Гурська Н.В.

 

Додаток 2

до плану роботи бібліотеки гімназії

 

План роботи

Активу бібліотеки Крилівської гімназії

на 2022-2023 навчальний рік

 

Мета і завдання бібліотечного активу:

Актив бібліотеки – помічник у роботі бібліотеки. Він веде роботу з боржниками, урізноманітнює форми й методи роботи з читачами. У вільний час ці активісти залюбки допомагають в оформленні виставок, в проведенні заходів. Актив дає поради читачам, за допомогою анкетування допомагає вивчити читацькі інтереси, координує роботу класів із бібліотекою. Разом з бібліотекарями та активом гімназії проводять рейди-перевірки підручників (згідно 1 етапу акції «Живи, книго!»). Завдяки їхній допомозі бібліотекар використовує ефективні технології популяризації книги: бібліотечні уроки, уроки повідомлень, бібліошопінг, Інтернет марафон, букс лем, літературну вітальню, презентації, мандрівки літературними стежками тощо.

Мета: Об'єднати учнів гімназії навколо бібліотеки та книг з метою проведення різних заходів, спрямованих на популяризацію книги.

Завдання: Виховувати в учнів любов, повагу та дбайливе ставлення до книги; розвивати співпрацю «бібліотекар – актив – учнівський колектив»; навчати учнів роботі з книгою; розвивати художній смак учнів, збагачувати мову; розширювати кругозір ліцеїстів; навчати учнів вільно спілкуватися.

         Функції бібліотечного активу:

  1. Складання плану роботи активу на навчальний рік.
  2. Інформування учнів гімназії про новинки літератури, пропаганда книг у класі, консультування однокласників.
  3. Складання за допомогою бібліотекаря рекомендаційних списків літератури.
  4. Допомога класним керівникам у проведенні масових заходів.
  5. Приймають участь у рейдах-перевірках збереження підручників по ліцеї  (згідно акції «Живи, книго!»).
  6. Приймають участь в організації та проведенні деяких масових заходів («Посвята в читачі», у місячнику шкільних бібліотек (жовтень), місячнику дитячої книги (квітень-травень) тощо).
  7. Допомагають в штемпелюванні нових підручників.
  8. Робота з боржниками шкільної бібліотеки.

 

 

Зміст роботи

Термін виконання

Відповідальні

Відмітка про виконання

  1.  

Допомога в обробці нових надходжень підручників.

Протягом року

Гурська Н.В.,

актив бібліотеки

 

  1.  

Участь в акції «Подаруй бібліотеці книгу».

Вересень-листопад

  Гурська Н.В.,

актив бібліотеки

 

  1.  

Допомога постам «Бережливі» за станом роботи з фондом підручників в класах.

Протягом року

Гурська Н.В.,

актив бібліотеки

 

  1.  

Проводити рейди перевірки підручників з метою формування дбайливого ставлення  до навчальної книги.

1 раз на семестр

Гурська Н.В.

Актив бібліотеки,

 

  1.  

Залучити актив до роботи:

  • щодо  ремонту  книг;
  • щодо роботи з боржниками;
  • щодо збереження навчальної літератури у класах;
  • з обробки літератури, яка надійшла до бібліотеки;
  • щодо залучення учнів до читання.

 

 

Протягом року

 

 

Гурська Н.В.

 

  1.  

Заходи по збереженню фонду підручників:

  • рейди перевірки стану підручників;
  • оформлення результатів збереження  підручників на стенді «Шкільна бібліотека інформує».

 

1 раз на

семестр

Гурська Н.В.

Актив бібліотеки

 

  1.  
  • Проводити огляду-конкурсу «Живи, книго!» про стан збереження підручників класами.

Протягом року

Актив бібліотеки, Гурська Н.В.

 

  1.  

Участь у масових заходах:

  • до Дня бібліотек;
  • Всеукраїнського місячника шкільних бібліотек;
  • Всеукраїнського Тижня дитячої та юнацької книги;
  • Посвята першокласників у читачі;
  • Обласних та міських заходах: веб-квестах, конкурсах, «Книги-ювіляри 2022-2023 років» тощо;

Інші заходи.

 

Вересень

Жовтень

Березень

Квітень

Листопад

Протягом року

 

 

Актив бібліотеки,

 Гурська Н.В.

Класні керівники

 

 

 

 

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь