Червоненська селищна територіальна громада
Бердичівський район, Житомирська область
Логотип Diia
gov.ua місцеве самоврядування України
  Пошук

Програма забезпечення пожежної та техногенної безпеки, захисту населення і територій Червоненської селищної територіальної громади від надзвичайних ситуацій на 2021-2025 роки

Додаток

до рішення  ХХІХ сесії VІІІ скликання Червоненської селищної ради

від 24.02.2023 року №567

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПРОГРАМА

забезпечення пожежної та техногенної безпеки, захисту населення

і територій Червоненської селищної територіальної громади

 від надзвичайних ситуацій

 на 2021-2025 роки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА

Програми забезпечення пожежної та техногенної безпеки,

захисту населення і територій Червоненської селищної  територіальної громади від надзвичайних ситуацій на 2021-2025 роки

1.

Ініціатор розроблення Програми

36 державний пожежно-рятувальний пост 2 державного загону пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області,  відділ правового, організаційно-інформаційного забезпечення, документообігу, цивільного захисту та мобілізаційної роботи апарату Червоненської селищної ради та її виконавчого комітету

2.

 

Дата, номер і назва розпорядчого документа органу виконавчої влади про розроблення Програми

Розпорядження голови Житомирської обласної державної адміністрації від 25.09.2020 №531 "Про розроблення комплексної Програми забезпечення пожежної та техногенної безпеки, захисту населення і територій Житомирської області від надзвичайних ситуацій  на 2021-2025 роки",  розпорядження голови Житомирської обласної державної адміністрації від 02.12.2020 № 660 «Проект комплексної Програми забезпечення пожежної та техногенної безпеки, захисту населення і територій Житомирської області від надзвичайних ситуацій на 2021-2025 роки»

3.

Розробник Програми

36 державний пожежно-рятувальний пост 2 державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області   

4.

Відповідальні виконавці Програми

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області,   Червоненська селищна рада, 36 державний пожежно-рятувальний пост 2 державного загону пожежно-рятувального загону, відділ правового, організаційно-інформаційного забезпечення, документообігу, цивільного захисту та мобілізаційної роботи апарату Червоненської селищної ради та її виконавчого комітету, Червоненська селищна рада, підприємства, установи та організації, які знаходяться на території Червоненської селищної територіальної громади.

5.

Організація виконання програми (ГРК)

Фінансовий відділ Червоненської селищної ради

6.

Учасники Програми

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області,   Червоненська селищна рада, 36 державний пожежно-рятувальний пост 2 державного загону пожежно-рятувального загону, Червоненська селищна рада, підприємства, установи та організації, які знаходяться на території Червоненської селищної територіальної громади.

7.

Термін реалізації Програми

2021-2025 роки

8.

Перелік бюджетів, які беруть участь у виконанні Програми

Кошти державного, обласного та місцевого бюджетів, інші кошти, які не заборонені законодавством

9.

Загальний обсяг фінансових ресурсів необхідних для реалізації Програми, усього

Виходячи з фінансових можливостей

 

 

  1. ЗАГАЛЬНА ЧАСТИНА

Програма забезпечення пожежної та техногенної безпеки, захисту населення і територій Червоненської селищної територіальної громади від надзвичайних ситуацій на 2021-2025  роки (далі – Програма) розроблена з метою забезпечення реалізації в області Кодексу цивільного захисту України, постанови Кабінету Міністрів України від 09 січня 2014 року № 11 “Про затвердження Положення про єдину державну систему цивільного захисту”.

За 2016-2020 роки на території Червоненської селищної ТГ виникло 96 пожежі. Побічний збиток завданий вогнем у 2016-2020 роки становить 2 млн. 400 тис. гривень, побічний збиток становить 6 млн. 25 тис. 920 гривень.

Законом України “Про місцеве самоврядування України” та статтею 19 Кодексу цивільного захисту України визначено повноваження органам місцевого самоврядування у сфері організації заходів цивільного захисту, а саме - запобігання надзвичайним ситуаціям, захисту населення і територій від природних та техногенних загроз, реагування на надзвичайні ситуації
та ліквідації їх наслідків. З метою комплексного підходу до розв’язання проблем протипожежного захисту, техногенної безпеки, зміцнення технічної і ресурсної бази підрозділів ДСНС, відповідно до Кодексу цивільного захисту України, розпорядження голови облдержадміністрації від 25.09.2020  № 531 “Про розроблення комплексної Програми забезпечення пожежної та техногенної безпеки, захисту населення і територій Житомирської області від надзвичайних ситуацій на 2021-2025 роки” та розпорядження голови облдержадміністрації від 02.12.2020  № 660 “Про проєкт Програми забезпечення пожежної та техногенної безпеки, захисту населення і територій Житомирської області від надзвичайних ситуацій на 2021-2025 роки” розроблено та подано на розгляд обласної ради Програму. Враховуючи вищевикладене було розроблено Програму забезпечення пожежної та техногенної безпеки, захисту населення і територій Червоненської селищної   територіальної громади від надзвичайних ситуацій на 2021-2025 роки.

  Метою Програми є забезпечення захисту населення і територій, навколишнього природного середовища і небезпечних об’єктів, об’єктів підвищеної небезпеки, об’єктів з масовим перебуванням людей та населених пунктів від пожеж, надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, підвищення рівня протипожежного захисту, проведення розмінування територій, створення сприятливих умов для реалізації державної політики у сфері пожежної, техногенної безпеки та захисту населення, залучення до розв’язання зазначених проблем додаткових джерел фінансування, не заборонених законодавством.

Особливості фізико-географічних умов на території Червоненської селищної ТГ, наявність промисловості, у тому числі з небезпечними видами виробництва, а також стан виробничого, житлово-комунального фонду і водопровідно-каналізаційного господарства та рівень соціально-економічного розвитку в цілому створюють постійно високий рівень техногенної і природної небезпеки. У зв’язку із загостренням суспільно-політичної ситуації в державі, значно збільшується вірогідність виникнення надзвичайних ситуацій соціального та воєнного характеру, в тому числі, внаслідок здійснення терористичних актів.

Незважаючи на те, що представниками 36 державного пожежно-рятувального посту із залученням представників місцевого самоврядування, внутрішніх справ, соціальних служб, депутатів усіх рівнів, місцевих засобів масової інформації, щороку проводяться пожежно-профілактичні відпрацювання близько 17 населених пунктів, у ході яких правилам пожежної безпеки навчаються тисячі осіб, у цьому році вже виникло 105 пожеж. Основним фактором пожеж є людський. Із 70 % пожеж, які відбулися в житловому секторі, більше третини стали можливими через порушення правил пожежної безпеки при експлуатації пічного, газового, електро- обладнання. Понад половини випадків – через необережне поводження з вогнем.

Дієвим заходом зменшення кількості пожеж, загибелі та травмування населення ТГ на них, являється проведення роз’яснювальної роботи, щодо профілактики пожеж та інформування населення правил пожежної безпеки.

Для успішної ліквідації пожеж у населених пунктах має безвідмовно діяти мережа протипожежного водопостачання – пожежні гідранти, пожежні водойми, водонапірні вежі, які перебувають на балансі органу  місцевого самоврядування, підприємств, установ. У той же час, значна частина пожежних гідрантів, пожежних водоймищ, водонапірних веж залишаються у несправному стані.

Негативною стороною даного питання є відсутність твердих під'їзних шляхів до природних водойм, пір-майданчиків для встановлення пожежного автомобіля на водоймище.

         Відсутність джерел протипожежного водопостачання у селах та на об'єктах  призводить до того, що значна кількість пожеж  (понад  70 відсотків) ліквідується із залученням додаткових сил та засобів. Це збільшує масштаби пожеж, час та фінансові витрати на їх ліквідацію. Як приклад в с. Забара взагалі не має жодного водоймища, і на гасіння пожежі залучаються додаткові сили і засоби для підвозу води, а це відповідно збільшує час гасіння пожежі.

Внаслідок змін клімату, що відбуваються в останні 30 років, кількість надзвичайних ситуацій природного характеру має сталу тенденцію до збільшення та зростання їх інтенсивності.

Щороку загострюється ситуація з пожежами в лісах, на торфовищах у період встановлення сухої спекотної погоди. Попереджувальні, профілактичні заходи із запобігання таких пожеж районний сектор проводить щороку. Однак через  необережне поводження населення з вогнем, в екосистемах цього року виникло 40 пожеж загальною площею понад 80 га. Значних фізичних і матеріальних затрат можна було б уникнути при умові дотримання правил пожежної безпеки усіма причетними до цієї проблеми (органи місцевого самоврядування, лісогосподарські підприємства, населення).

Залишається незадовільним стан пожежної безпеки в сільській місцевості, де щороку виникає до 60 % пожеж від їх загальної кількості, а підрозділів місцевої пожежної охорони в районі не має взагалі.

         Керівниками об’єктів не в повній мірі вживаються заходи, спрямовані на запобігання аваріям, обмеження і ліквідацію їх наслідків та захисту людей і довкілля.

Відповідно до статті 19 Кодексу цивільного захисту України до повноважень місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування у сфері цивільного захисту належить забезпечення цивільного захисту на відповідній території, а також розроблення та забезпечення реалізації регіональних, місцевих програм у цій сфері, зокрема спрямованих на захист населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, забезпечення техногенної та пожежної безпеки.

Керівниками потенційно небезпечних об'єктів, органами місцевого самоврядування недостатньо вживаються заходи щодо:

влаштування автоматизованими системами раннього виявлення загрози виникнення надзвичайних ситуацій та оповіщення населення у разі їх виникнення;

оснащення небезпечних виробництв сучасними автоматизованими системами протипожежного захисту.

Досі не вирішено питання по попередній Програмі, щодо надійності  водопропускного пристрою на технічному ставу Червоненського цукрового заводу та проведення інвентаризації  аварійних станів гребель на річках та водоймах громади.

Щороку на підвідомчій території ТГ сільськогосподарські та інші підприємства, місцеве населення виявляє вибухонебезпечні предмети часів великої вітчизняної війни, тому гострим питанням слід залишити розробку та впровадження виконання Плану завдань та заходів з протимінної діяльності на території району.

Основною метою Програми буде забезпечення захисту населення і територій, навколишнього природного середовища, об’єктів підвищеної небезпеки, об’єктів з масовим перебуванням людей та населених пунктів від пожеж, надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, створення сприятливих умов для реалізації державної політики у сфері пожежної, техногенної безпеки та захисту населення, залучення до розв’язання зазначених проблем додаткових джерел фінансування, не заборонених законодавством.

Відповідно до Програми передбачається проведення аналізу стану пожежної та техногенної безпеки, захисту населення і територій в населених пунктах, на підприємствах, установах та  організаціях.

Проводиться певна  робота по залученню навчально-методичного центру цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Житомирської області до функціонального навчання керівного складу суб'єктів господарювання та фахівців органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, діяльність яких пов'язана з організацією  і здійсненням заходів з питань цивільного захисту та забезпечення методичного супроводу практичної підготовки, що проводяться суб'єктами господарювання для підготовки у сфері цивільного захисту.

Частково виконується робота по проведенню нарад, семінарів, сходів сіл з питань забезпечення пожежної безпеки для працівників органів виконавчої влади.

Керівництву ТГ та лісництвам потрібно створити оперативний штаб з координації дій з гасіння пожеж у лісах. Лісництвами проводяться розрахунки необхідної кількості сил та засобів для ліквідації пожеж.

Червоненській селищній ТГ, підприємствами усіх форм власності, за винятком лісництв, потрібно розробити плани залучення сил і засобів на випадок великих пожеж на території ТГ, у лісах, сільгоспугіддях, великих об'єктах. Лісництвами району протягом весняно-літнього    пожежонебезпечного періоду проводяться заходи по забезпечено в підвідомчих лісових масивах дотримання  протипожежних правил, організовується цілодобове чергування працівників лісової охорони та пожежних формувань, створено запаси пально-мастильних матеріалів, вогнегасних речовин та засобів пожежогасіння. Проводиться патрулювання лісових масивів у місцях найбільш можливого виникнення осередків пожеж.

У зв’язку з ситуацією, що склалася нагальним питанням залишається проведення та завершення технічної інвентаризації захисних споруд цивільного захисту (цивільної оборони) та забезпечити готовність захисних споруд цивільної оборони (цивільного захисту) до укриття населення та працюючого персоналу. Не завершеною є технічна інвентаризація захисних споруд ТГ власники яких посилаються на відсутність фінансування для її проведення, що є не виконанням Програми.

Підрозділи ДСНС щороку виконують завдання за призначенням в умовах обмеженого фінансування з державного бюджету. Так, кошторисом доходів і видатків на 2020 рік, за програмою «Забезпечення діяльності сил цивільного захисту», на утримання підрозділів Головного Управління ДСНС України у Житомирській області із державного бюджету не передбачено жодної гривні на ремонт транспортних засобів, придбання основних засобів, аварійно-рятувального та пожежно-технічного обладнання, речового майна.

Є нагальна проблема в закупівлі аварійно-рятувального обладнання. На даний час на території обслуговування Червоненської селищної ТГ відсутній аварійно-рятувальний автомобіль, що не дає в повній мірі забезпечувати безпеку населення, окрім гасіння пожеж.

З метою підтримання матеріально-технічного стану підрозділ змушений плідно співпрацювати з органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, керівниками установ та підприємств.

Фінансування заходів Програми передбачається за рахунок коштів місцевого бюджету, інших джерел, не заборонених законодавством. Прогнозовані обсяги фінансування для вирішення заходів, передбачених Програмою, визначаються виходячи з фінансових можливостей.

У зв'язку з тим, що проблеми пожежної та техногенної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій є складовою частиною національної безпеки, вони потребують здійснення першочергових заходів, на виконання яких розроблена ця Програма, з урахуванням пропозицій  заінтересованих місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, установ та організацій Червоненської селищної ТГ.

На виконання розпорядження голови Житомирської обласної державної адміністрації від 02.12.2020 № 660 розроблено Програму забезпечення пожежної та техногенної безпеки, захисту населення і територій Житомирської області від надзвичайних ситуацій на 2021-2025 роки. На основі розробленої обласної Програми 36 державний пожежно-рятувальний пост підготував Програму забезпечення пожежної та техногенної безпеки, захисту населення і територій Червоненської селищноїтериторіальної громади від надзвичайних ситуацій на 2021-2025 роки.

У зв'язку з тим, що проблеми пожежної та техногенної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій є складовою частиною національної безпеки, вони потребують здійснення першочергових заходів, на виконання яких розроблена ця Програма, з урахуванням пропозицій  заінтересованих місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, установ та організацій ТГ.

 

  1. МЕТА ПРОГРАМИ

Метою Програми є забезпечення захисту населення і територій, навколишнього природного середовища і небезпечних об’єктів, об’єктів підвищеної небезпеки, об’єктів з масовим перебуванням людей та населених пунктів від пожеж, надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, підвищення рівня протипожежного захисту, проведення розмінування територій, створення сприятливих умов для реалізації державної політики у сфері пожежної, техногенної безпеки та захисту населення, залучення до розв’язання зазначених проблем додаткових джерел фінансування, не заборонених законодавством.

  1. ЗАВДАННЯ ПРОГРАМИ

Першочерговими завданнями Програми є:

створення в Червоненській селищній ТГ ланки обласної підсистеми єдиної державної системи забезпечення пожежної та техногенної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій;

забезпечення належного виконання рішень органів державної влади та органу місцевого самоврядування щодо підвищення протипожежного захисту об’єктів всіх форм власності, забезпечення їх техногенної безпеки, запобігання загибелі людей на водних об’єктах;

підвищення рівня обізнаності населення шляхом вивчення правил пожежної та техногенної безпеки на виробництві та за місцем проживання, правил поведінки на воді, активного залучення до цієї роботи засобів масової інформації;

визначення потреб і пріоритетів в організації протипожежного захисту об’єктів всіх форм власності ТГ, забезпечення їх техногенної безпеки;

приведення у готовність наявного фонду захисних споруд;

створення, накопичення та утримання місцевого матеріального резерву для запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій;

недопущення незаконного використання на інші цілі, виділених на забезпечення пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту бюджетних коштів і державних ресурсів.

 

  1. ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ

Результатами виконання комплексу завдань, передбачених Програмою, спрямованих на забезпечення пожежної та техногенної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій мають бути:

забезпечення належного рівня безпеки населення, захищеності територій області, об'єктів виробництва і соціально-культурної сфери від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру;

удосконалення механізму проведення моніторингу і прогнозування виникнення надзвичайних ситуацій та подій;

своєчасне виявлення надзвичайних ситуацій, оповіщення персоналу об’єктів та населення у разі їх виникнення;

зниження ризиків виникнення надзвичайних ситуацій та загроз, пов'язаних з пожежами і аваріями, небезпечними для життя і здоров'я громадян та створення сприятливих соціальних умов життєдіяльності населення, зменшення впливу негативних факторів пожеж та аварій на навколишнє природне середовище;

виконання комплексу заходів щодо запобігання виникненню надзвичайних ситуацій на потенційно небезпечних об’єктах та об’єктах підвищеної небезпеки;

створення надійних гарантій безпечної життєдіяльності людей, технологічної та техногенної безпеки, забезпечення безаварійної роботи на об'єктах підвищеної небезпеки;

забезпечення безпечного функціонування установ і організацій, а також суб'єктів господарювання, об'єктів життєдіяльності населення, об'єктів економіки тощо;

визначення та належне утримання місць масового відпочинку людей на водних об’єктах ТГ, забезпечення безпеки перебування людей на них;

зменшення кількості пожеж та аварій на об'єктах та в населених пунктах ТГ, запобігання загибелі та травмування людей, економічних втрат та матеріальних збитків;

своєчасне виявлення пожеж, оповіщення про них людей та підрозділів пожежної охорони, видалення продуктів горіння за допомогою систем протипожежної автоматики;

збільшення кількості підрозділів місцевої та добровільної пожежної охорони, що сприятиме у створенні умов для розширення зон обслуговування таких підрозділів;

своєчасне та ефективне проведення робіт з рятування людей, забезпечення наявності необхідної кількості та справність джерел протипожежного водопостачання;

забезпечення своєчасного оперативного реагування на пожежі для їх успішної локалізації та ліквідації шляхом подачі води до осередків пожеж від пожежних гідрантів, внутрішніх протипожежних водогонів, природних і штучних водоймищ,  інших інженерних споруд водопостачання;

покращення стану матеріально-технічного забезпечення пожежно-рятувального підрозділу 36 ДПРП;

підвищення ефективності використання коштів, що спря