Червоненська селищна територіальна громада
Бердичівський район, Житомирська область
Логотип Diia
gov.ua місцеве самоврядування України
  Пошук

Інформація для випускників

Дата: 04.12.2022 11:14
Кількість переглядів: 72

Як правильно вибрати професію?
Кожна людина хоча б раз в житті обирала собі професію. Щоб прийняти
правильне рішення, необхідно враховувати ряд факторів – власні побажання,
психологічні особливості та можливості, не слід забувати й про потреби на
ринку праці. Щоб дійти до зваженого рішення при виборі професії, потрібно
зробити наступні кроки:
Сім кроків до зваженого рішення
1. Скласти список відповідних професій
Складіть список професій, які Вам подобаються, цікаві, за якими Ви хотіли б
працювати, які Вам підходять.
2. Скласти перелік вимог до професії, що обирається
Складіть перелік своїх вимог:
професія, що обирається, й майбутній рід занять;
професія, що обирається, й життєві цінності;
професія, що обирається, й життєві цілі;
професія, що обирається, й сьогоденні гарячі проблеми;
професія, що обирається, й реальне працевлаштування за фахом;
бажаний рівень професійної підготовки;
професія, що обирається, й мої схильності й здібності;
бажані зміст, характер й умови роботи.
3. Визначити значимість кожної вимоги
Визначте, наскільки всі перераховані вимоги значимі. Може бути, є менш
важливі вимоги, які, за великим рахунком, можна й не враховувати.
4. Оцінити свою відповідність вимогам кожної з підходящих професій
Крім тих вимог, які є у Вас до професії, існують і вимоги самої професії.
Проаналізуйте, чи розвинені у Вас професійні якості, чи відповідають ваші
інтелектуальні здібності, психологічні особливості, стан здоров’я вимогам
професії.
5. Підрахувати й проаналізувати результати
Проаналізуйте, яка професія із усього списку більше інших підходить Вам по
всіх пунктах.

6. Перевірити результати
Щоб переконатися в правильності Ваших міркувань, обговоріть своє рішення
із друзями, батьками, вчителями, психологом, профконсультантом.
7. Визначити основні практичні кроки до успіху
Отже, Ви прийняли рішення, тепер важливо визначити: у якому навчальному
закладі Ви зможете одержати професійну освіту, як розвивати в собі
професійно важливі якості, як можна отримати практичний досвід роботи з
даної спеціальності, як підвищити свою конкурентноздатність на ринку
праці.
Що впливає на вибір професії?
Які фактори обумовлюють вибір людиною тієї або іншої професії? На
практиці виявляється, що схильності враховуються в останню чергу, а от
думка батьків впливає в першу чергу. Існує 8 факторів вибору професії (за
Е.А. Климовим):
Позиція старших членів родини
Є старші, які несуть пряму відповідальність за те, як складається твоє життя.
Ця турбота поширюється й на питання про твою майбутню професію.
Позиція товаришів, подруг
Дружні зв’язки у твоєму віці вже дуже міцні й можуть сильно впливати на
вибір професії. Можна дати лише загальну пораду: правильним буде
рішення, що відповідає твоїм інтересам і збігається з інтересами суспільства,
у якому ти живеш. …
Позиція вчителів, шкільних педагогів
Спостерігаючи за поведінкою, навчальною і позанавчальною активністю
учнів, досвідчений педагог знає багато такого про тебе, що приховано від
непрофесійних очей і навіть від тебе.
Особисті професійні плани
Під планом у цьому випадку маються на увазі твої уявлення про етапи
освоєння професії.
Здібності
Про своєрідність своїх здібностей треба судити не тільки по успіхах у
навчанні, але й по досягненнях у найрізноманітніших видах діяльності.
Рівень вимог на суспільне визнання

Плануючи свій трудовий шлях, дуже важливо подбати про реалістичність
своїх вимог.
Інформованість
Важливо подбати про те, щоб відомості, що здобуваються тобою, про ту або
іншу професію не виявилися перекрученими, неповними, однобічними.
Схильності
Схильності проявляються в улюблених заняттях, на яких витрачається
більша частина вільного часу. Це – інтереси, підкріплені певними
здібностями.
Помилки при виборі професії
1. Ставлення до вибору професії як до незмінної
У будь-якій сфері діяльності відбувається зміна занять, посад у міру росту
кваліфікації людини. При цьому найбільших успіхів досягає той, хто добре
пройшов початкові щаблі.
Проаналізуйте ситуацію на ринку праці. Зверніть увагу на те, що з кожним
роком з’являються все нові професії. Будьте готові до того, що прийдеться
регулярно підвищувати кваліфікацію, освоювати суміжні спеціальності. Не
бійтеся того, що вибір професії зараз, в 9 чи 11-му класі, фатальним образом
визначить всю Вашу долю. Зміна вибору, освоєння нової спеціальності
зробить Вас цінним фахівцем, необхідним у міждисциплінарних областях
діяльності. Перша професія, навіть якщо Ви потім передумаєте й знайдете
щось більш привабливе, знадобиться в несподіваних ситуаціях. …
2. Існуючі думки про престижність професії
Відносно професії забобони проявляються в тім, що деякі важливі для
суспільства професії, заняття вважаються ницими, непристойними
(наприклад: сміттяр).
Економіст або психолог нітрохи не більш корисний для суспільства, ніж
хімік або слюсар. Престижність професії повинна враховуватися – але після
врахування Ваших інтересів і здібностей. Інакше будете володарем (якщо
будете) “модної”, але не тієї спеціальності, що приносить задоволення. Або,
чого доброго, виявитеся непридатними для виконання основних робочих
функцій…
3. Вибір професії під впливом товаришів (за компанію, щоб не відстати)
Професію ми вибираємо за своїм “смаком” й “розміром” так само, як одяг і
взуття.

Почуття групи, орієнтація на однолітків – дуже позитивні особливості юнаків
твого віку. Вони потрібні для освоєння норм поведінки в суспільстві,
формування образу “Я” і самооцінки. Тому оглядайся на інших, порівнюючи
(себе із друзями), а не сліпо повторюючи. Намагайся побачити, чим ти
відрізняєшся від товаришів – і в чому ви подібні. Це допоможе зрозуміти, що
якщо Вася йде на пожежника (а він – ризикова людина), тобі ця професія
може не сподобатися (адже ти дуже обережний і розважливий).
4. Перенесення ставлення до людини-представника тієї або іншої професії на
саму професію
При виборі професії треба враховувати насамперед особливості даного виду
діяльності, а не вибирати професію тільки тому, що тобі подобається або не
подобається людина, що займається даним видом діяльності.
Особливо небезпечне зачарування викладачем (якщо тебе захоплює
щиросердність фізика – це не означає, що тобі подобається фізика сама по
собі, поза “комплектом”). Крім того, часто юнаки роблять помилку,
намагаючись одержати професію кумира – спортсмена, політика, журналіста,
артиста. Спортсмени – вони не всі такі.
5. Захоплення тільки зовнішньою або якою-небудь частковою стороною
професії
За легкістю, з якою актор створює на сцені образ, стоїть напружена, буденна
праця.
А журналісти не завжди виступають у телепередачах – частіше вони
перелопачують масу інформації, архівів, розмовляють із десятками людей –
перш, ніж підготують 10-хвилинне повідомлення, що, до того ж, озвучить
інший (диктор на телебаченні).
6. Ототожнення шкільного навчального предмета із професією або погане
розрізнення цих понять
Є такий предмет, як іноземна мова, а професій, де потрібна здібніть до мови,
багато – перекладач, екскурсовод, телефоніст міжнародного зв’язку тощо.
Тому при виборі професії треба враховувати, які реальні заняття й професії за
цим предметом стоять.
Для цього найкраще не просто вивчити професіограми або словники
професій. Варто проаналізувати газети з вакансіями на біржі праці (там
звичайно вказується, яка освіта потрібна для конкретної вакансії).
Наприклад, людина з лінгвістичною освітою (“українська мова й література”,
“іноземна мова” у школі) може працювати й викладачем, і перекладачем, і
редактором, і серетарем-референтом. До того ж май на увазі, що професій

існує більше, ніж шкільних предметів. Можна стати юристом, маркетологом,
апаратником. Професії звичайно можуть бути асоційовані з декількома
шкільними предметами (звичайно відповідають вступним іспитам у ВНЗ при
вступі на цю спеціальність). Скажімо, майбутньому економістові в школі
може подобатися одночасно й математика, і географія.
7. Застарілі уявлення про характер праці в сфері матеріального виробництва
В усі професії, і насамперед у робітничі, впроваджується складна й цікава
техніка, підвищується культура праці.
(А комп’ютер впроваджується абсолютно всі сфери діяльності – аж до
тваринництва).
8. Невміння (небажання) розбиратися у своїх особистісних якостях
(схильностях, здібностях)
Розібратися в собі тобі допоможуть профконсультанти, батьки, учителі,
товариші.
Корисними також можуть виявитися психологічні тести, а також статті й
публікації на тему популярної психології. Однак май на увазі, що серед них
багато непрофесійних, так що стався критично як до результатів тестів, так і
до того, що пишуть у психологічних книжках. Завдання популярних тестів –
активізація діяльності по самопізнанню (самоспостереженню, самоаналізу), а
не видача тобі готової відповіді на питання про те, ким бути або наклеювання
ярлика про те, який ти.
9. Незнання/ недооцінка своїх фізичних особливостей, недоліків, істотних
при виборі професії
Існують професії, які можуть бути тобі протипоказані, тому що вони можуть
погіршити твій стан здоров’я.
Таких професій небагато й до них належать, в основному, ті, у яких потрібна
тривале напруження тих або інших фізіологічних систем. Комп’ютерники
сильно напружують очі, а льотчики – серце…
10. Незнання основних дій, операцій та їхнього порядку при розв’язку,
обмірковуванні завдання при виборі професії
Коли ти вирішуєш завдання по математиці, то виконуєш певні дії в певній
послідовності. Було б розумно підійти також і до вибору професії.
Не сприймай жодні інструкції буквально, краще навіть, якщо ти творчо
підійдеш до справи й розробиш для себе свій власний план – список
необхідних для вибору професії дій. Сюди можуть бути включені: аналіз
пропозицій на ринку освіти, аналіз попиту на ринку праці, об’єктивна оцінка

своїх здібностей, схильностей, знань (за допомогою тестів або ще якось)
тощо.
Тест ” Моя майбутня професія”
1. Робота, пов’язана з обліком і контролем, – це досить нудно.
1. Так
2. Важко відповісти
3. Ні
2. Я віддам перевагу займатися фінансовими операціями, а не, наприклад,
музикою.
1. Так
2. Важко відповісти
3. Ні
3. Неможливо точно розрахувати, скільки часу піде на дорогу до роботи,
принаймні, мені.
1. Так
2. Важко відповісти
3. Ні
4. Я часто ризикую.
1. Так
2. Важко відповісти
3. Ні
5. Мене дратує безлад.
1. Так
2. Важко відповісти
3. Ні
6. Я охоче почитав (а) би на дозвіллі про останні досягнення в різних
галузях науки.
1. Так
2. Важко відповісти
3. Ні

7. Записи, які я роблю, не дуже добре структуровані й організовані.
1. Так
2. Важко відповісти
3. Ні
8. Я волію розумно розподіляти гроші, а не витрачати все відразу.
1. Так
2. Важко відповісти
3. Ні
9. У мене спостерігається, швидше, робочий безлад на столі, ніж
розташування речей по акуратним «стопочку».
1. Так
2. Важко відповісти
3. Ні
10. Мене приваблює робота, де необхідно діяти згідно інструкції або
чітко заданому алгоритму.
1. Так
2. Важко відповісти
3. Ні
11. Якщо б я щось збирав (а), я б постарався (ась) упорядкувати колекцію,
все розкласти по татусям і поличках.
1. Так
2. Важко відповісти
3. Ні
12. Терпіти не можу наводити порядок і систематизувати що б то не
було.
1. Так
2. Важко відповісти
3. Ні
13. Мені подобається працювати на комп’ютері – оформляти або просто
набирати тексти, робити розрахунки.

1. Так
2. Важко відповісти
3. Ні
14. Перш ніж діяти, треба продумати всі деталі.
1. Так
2. Важко відповісти
3. Ні
15. На мій погляд, графіки і таблиці – дуже зручний і інформативний
спосіб надання інформації.
1. Так
2. Важко відповісти
3. Ні
16. Мені подобаються ігри, в яких я можу точно розрахувати шанси на
успіх і зробити обережний, але точний хід.
1. Так
2. Важко відповісти
3. Ні
17. При вивченні іноземної мови я волію починати з граматики, а не
отримувати розмовний досвід без знання граматичних основ.
1. Так
2. Важко відповісти
3. Ні
18. Стикаючись з якоюсь проблемою, я намагаюся всебічно її вивчити
(ознайомитися з відповідною літературою, пошукати потрібну
інформацію в інтернеті, поговорити з фахівцями).
1. Так
2. Важко відповісти
3. Ні
19. Якщо я висловлюю свої думки на папері, мені важливіше …
1. Логічність тексту

2. Важко відповісти
3. Образність викладу
20. У мене є щоденник, в який я записую важливу інформацію на декілька
днів вперед.
1. Так
2. Важко відповісти
3. Ні
21. Я із задоволенням дивлюся новини політики та економіки.
1. Так
2. Важко відповісти
3. Ні
22. Я б хотів (а), щоб моя майбутня професія …
1. Забезпечувала мене потрібної порцією адреналіну
2. Важко відповісти
3. Давала б мені відчуття спокою і надійності
23. Я доробляю роботу в останній момент.
1. Так
2. Важко відповісти
3. Ні
24. Взявши книгу, я завжди ставлю її на місце.
1. Так
2. Важко відповісти
3. Ні
25. Коли я лягаю спати, то вже напевно знаю, що буду робити завтра.
1. Так
2. Важко відповісти
3. Ні
26. В своїх словах і вчинках я слідую прислів’ї «Сім разів відміряй, один –
відріж».

1. Так
2. Важко відповісти
3. Ні
27. Перед відповідальними справами я завжди складаю план їх виконання.
1. Так
2. Важко відповісти
3. Ні
28. Після вечірки миття посуду я відкладаю до ранку.
1. Так
2. Важко відповісти
3. Ні
29. Я серйозно ставлюся до свого здоров’я.
1. Так
2. Важко відповісти
3. Ні
30. Коли в мене щось не виходить, я …
1. Терпляче намагаюся знайти рішення
2. Важко відповісти
3. Починаю нервувати і злитися
Для обробки результатів тестування скористайтеся наведеною таблицею.
У стовпцях наведені номери питань (від 1 до 30), у рядках – варіанти
відповідей (перший, другий і третій). У клітках таблиці – бал, який
нараховується за вибір відповідного варіанта для кожного питання.
Підрахуйте кількість набраних вами балів (максимальна кількість – 60;
мінімальна – 0 балів).
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
13 14 15
Відповідь 1 0 2 0 0 2 2 0 2 0 2 2
0 2 2 2
Відповідь 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
1 1 1 1

Відповідь 3 2 0 2 2 0 0 2 0 2 0 0
2 0 0 0
1 6 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
Відповідь 1 2 2 2 2 2 2 0 0 2 2 2
2 0 2 2
Відповідь 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
1 1 1 1
Відповідь 3 0 0 0 0 0 0 2 2 0 0 0
0 2 0 0
Від 49 до 60 балів
Ви показали високий інтерес до знакових систем – це умовні знаки, цифри,
коди, природні та штучні мови. Ви могли б знайти себе в професіях,
пов’язаних зі створенням й оформленням документів (на рідній або іноземній
мові), діловодством, аналізом текстів й їхнім перетворенням, перекодуванням
(коректор, секретар-референт, технічний редактор, митний декларатор,
архіваріус, нотаріус); числами, кількісними співвідношеннями (економіст,
програміст, бухгалтер, статистик, демограф, математик), системами умовних
знаків, схематичними відображеннями об’єктів (кресляр, картограф). Вам
цікава гадана багатьма нудною й монотонною робота з паперами, цифрами,
буквами, документами й т.п. – організація, упорядкування, аналіз, контроль й
ін. Ви приймаєте рішення, ретельно розглянувши ситуацію й зваживши
альтернативи, що робить вас незамінним у бізнесі, керуванні, науках. Однак з
вашим самоконтролем, вам не вистачає безпосередності (і навіть
імпульсивності), необхідної представникам сфери мистецтва. Крім того,
можуть виникати труднощі через невміння розслаблюватися, тому вам варто
розвивати гнучкість у поводженні, уміння змінювати свої плани при
необхідності, не жадати від себе й навколишніх бездоганності.
Від 37 до 48 балів
Ви показали підвищений інтерес до знакових систем – це умовні знаки,
цифри, коди, природні й штучні мови. Ви могли б знайти себе в професіях,
пов’язаних зі створенням й оформленням текстів (на рідній або іноземній
мові), діловодством, аналізом текстів й їхнім перетворенням, перекодуванням
(коректор, секретар-референт, технічний редактор, митний декларатор,
архіваріус, нотаріус); числами, кількісними співвідношеннями (економіст,
програміст, бухгалтер, статистик, демограф, математик), системами умовних
знаків, схематичними відображеннями об’єктів (кресляр,
картограф).Пам’ятайте, що робота зі знаковими системами жадає від людини

здатності до абстрактного мислення, тривалого й стійкого зосередження
уваги, посидючості. Крім того, при наявності інших, більш виражених
інтересів, робота зі знаковими системами може бути лише частиною іншої,
основної професії (наприклад, активне використання іноземних мов, ведення
документації, розрахунки – у роботі менеджера, юриста, фінансиста,
журналіста).
Від 25 до 36 балів
Ви показали деякий інтерес до знакових систем. Цей інтерес поєднує
професії, пов’язані з текстами (упорядкування, ведення записів, пошук,
аналіз і переробка інформації, накопичення й зберігання різного роду
відомостей) або цифрами, формулами, таблицями, кресленнями, схемами
(кодування, схематизація, розрахунки). Ви здатні акуратно й точно
виконувати роботу, при необхідності – дисципліновані, оперативні. Але при
цьому зберігаєте гнучкість і мобільність. Головне – це ваше терпиме
відношення до гаданої багатьма нудної й монотонної роботи з паперами,
цифрами, текстами, документами. Але цей інтерес не настільки великий, щоб
однозначно замикати себе у світ знаків. Подумайте, можливо, знакові
системи “сухуваті” для вас? При виборі професії рекомендуємо вам
орієнтуватися на інші, більш яскраво виражені у вас інтереси.
Від 13 до 24 балів
Вам не особливо цікаво те, що припускає роботу з документами, знаками,
цифрами, текстами, паперами. Швидше за все, ви відноситеся до людей
більш-менш творчих, не люблячих роботу за алгоритмом, монотонну,
пов’язану з “сидінням на одному місці”, канцелярську роботу, розрахунки.
Бажано не вибирати посад, де з Вас будуть вимагати жорсткого дотримання
термінів здачі робіт, де необхідно чітке виконання інструкцій, де
передбачається робота з архівами, базами даних, безліччю інформації у
вигляді схем, креслень, каталогів. Ті сфери, де потрібна точність,
оперативність, акуратність, дисциплінованість, відповідальність (інженер,
юрист, економіст, програміст), швидше за все, здадуться вам сухими,
нудними й зажадають великої напруги. Ваша схильність до імпровізації,
нестандартності, нерегламентованості може бути доречна для представників
творчих професій, діячів сфери мистецтв, а також при роботі в умовах
невизначеності, частих відряджень і т.д. (продюсування, реклама, дизайн,
психологія, журналістика й т.д.).
Від 0 до 12 балів
Вам зовсім нецікаво все, що припускає роботу з документами, знаками,
цифрами, текстами, паперами. Ви більше цінуєте в житті сюрпризи й
імпровізацію. Швидше за все, ви відноситеся до людей творчих, що

ненавидять роботу за алгоритмом, монотонну, пов’язану з “сидінням на
одному місці”. Вам навряд чи підійдуть ті посади, де з вас будуть вимагати
жорсткого дотримання термінів, де необхідне чітке виконання інструкцій, де
передбачається робота з архівами, базами даних. Ваша схильність до
імпровізації, нестандартності, нерегламентованості може бути доречна для
представників творчих професій, а також при роботі в умовах
невизначеності, частих відряджень і т.д. (продюсування, реклама, дизайн,
психологія, журналістика й т.д.). Однак ви не завжди можете змусити себе
робити те, що “треба”, замість того, що “хочеться”. Це може створити
складнощі при працевлаштуванні, адже практично будь-яка робота
припускає правила й зобов’язання. Рекомендуємо вам розвивати в собі
вольові якості, уміння планувати,


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь